Kruisem en de Vlaamse Ardennen scoren bij het activeren van leefloners!
In Kruisem zijn dubbel zoveel leefloners dan voorzien toegeleid naar werk. Ook in heel wat andere gemeenten in de regio werden sterke resultaten geboekt.
De N60 tussen Kruisem en De Pinte is een steeds drukkere, maar ook nog steeds onveilige weg. Er gebeuren helaas maar al te vaak ongevallen en dat kan niet. Vlaams volksvertegenwoordiger en schepen van openbare werken van Kruisem, Robrecht Bothuyne (cd&v), legde minister van openbare werken Lydia Peeters (Open vld) de zaken voor en drong aan op verkeersveilige maatregelen. De minister gaat daarop in en geeft aan dat er plannen zijn om de N60 aan te pakken.
In 2005 werd er door Vlaanderen een streefbeeld opgemaakt voor de N60, meer bepaald van het aansluitingscomplex met de E17 in De Pinte tot aan de provinciegrens in Ronse. Als uitgangspunt werd daarbij voorzien in een structuur van vent- en parallelwegen langs de N60, realisaties van fietsbruggen/-tunnels en veilige routes voor langzaam verkeer, het aanleggen van ongelijkvloerse kruispunten om barrièrewerking van de N60 tegen te gaan en het supprimeren van aansluitingen en doorsteken over de middenberm van de N60.
Robrecht Bothuyne: ‘Intussen zijn we bijna 20 jaar later en moeten we vaststellen dat heel wat positieve elementen uit het streefbeeld N60 tot op vandaag niet uitgevoerd zijn. Bovendien is één en ander ondertussen verouderd.’
De visie op mobiliteit anno 2024 stemt ook niet meer overeen met de tijdgeest waarin het streefbeeld van de N60 toen werd opgemaakt, zoals blijkt uit de regionale mobiliteitsplannen van de vervoerregio’s Gent en de Vlaamse Ardennen.
Bothuyne: ‘De minister geeft aan dat ook voor haar en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) het streefbeeld voor de N60 verouderd is en dat een actualisatie nodig is. Vorige maand werd daartoe een startoverleg georganiseerd met de betrokken gemeentebesturen; Kruisem, Gavere, Nazareth en De Pinte. Doel is de knelpunten in kaart te brengen en dan het streefbeeld te actualiseren. Als die actualisatie is gebeurd, kunnen concrete realisaties en budgetten worden ingepland.’
De nood aan de aanpak van die verschillende knelpunten rond de N60 is bijzonder groot. De problemen blijven intussen alleen maar toenemen en verdienen gepaste oplossingen:
Robrecht Bothuyne: ‘Het is een goeie zaak dat de minister en haar administratie de hand aan de ploeg willen slaan. Hun bereidheid om samen met de betrokken gemeenten een plan op middellange termijn, met aangepast streefbeeld, uit te werken en tegelijk quick wins te onderzoeken én uit te voeren, is een belangrijk signaal voor de hele regio en in het bijzonder voor de buurt van de N60. Deze investeringen moeten een prioriteit worden in de nieuwe legislatuur van de Vlaamse regering.’
In Kruisem zijn dubbel zoveel leefloners dan voorzien toegeleid naar werk. Ook in heel wat andere gemeenten in de regio werden sterke resultaten geboekt.
VDAB is onze arbeidsmarktregisseur; talent op de Vlaamse arbeidsmarkt moet via VDAB de weg vinden naar de vele vacatures in Vlaanderen. Maar ook VDAB, één van de grootste Vlaamse overheidsagentschappen, kampt met problemen. Ziekteverzuim is er daar één van. En 2024 was op dat vlak het slechtste jaar sinds corona. Dat blijkt uit de antwoorden op parlementaire vragen van Vlaams volksvertegenwoordiger Robrecht Bothuyne (CD&V).
IBO, de Individuele Beroepsopleiding, is al sinds jaar en dag dé Vlaamse tewerkstellingsmaatregel. In 2018 hervormde de toenmalig minister van werk IBO. De ambitie was groot; een verdubbeling van het aantal IBO’s naar 30 000 per jaar.